Pozitívumok, negatívumok és érdekességek Koreában

 Már szinte az utazás eleje óta gondolkodtam, hogy szeretnék írni valami hasonló bejegyzést, úgyhogy valamikor elkezdtem vezetni egy listát a telefonomon, hogy mindig tudjam bővíteni, ha éppen eszembe jut valami. Most végre összegyűlt elég és erőt is vettem magam a bejegyzés megírásához, haha.

Sokan kérdezték itt, hogy miért jöttem ide és szeretek-e itt lenni, és amikor azt válaszoltam, hogy igen, akkor mindig kíváncsiak az emberek, hogy miért. Erre a legnagyobb személyes, de talán triviálisnak tűnő indokom az, hogy mert szeretem hallani magam körül mindig a koreai nyelvet, illetve mindenhol koreai embereket látni. Persze emellett nagyon sok pozitív dolog van, amiért szeretek itt lenni. Viszont a pozitívumok mellett jópár kevésbé jó dolog is van. 

Akkor, kezdjük a pozitív dolgokkal (nem fontossági sorrendben, csak ahogy eszembe jutottak :D): 

1. Zöld, tradicionális és új együtt - ezt már 2019-ben is éreztem, hogy imádom, hogy a természet (én mindig azt mondom, hogy szerintem sok zöld rész van Szöulban, ha a belváros egyes részeiben nincs is sok park, de szerintem nagyon sokszor a nagyobb utak mentén is fák vannak ültetve és azért jópár park is van), a tradicionális koreai épületek és a modern épületek egységben, összhangban vannak. 

2. Nagyon biztonságos - Persze, pont mikor rávettem magam végre, hogy megírjam ezt a bejegyzést, azelőtt pár nappal történtek a tömegbe gázolós és késeléses esetek, ami nagyon-nagyon szomorú és némi félelemre adhat okot, de összességében még mindig nagyon biztonságos ország Korea. Én egészen biztosan sokkal jobban biztonságban érzem magam itt, mint mondjuk otthon. Sajnos itt volt egy késelős eset és azóta többet "copycat" elkövető is elkezdett fenyegetőzni. Az állam? egy applikációt is létrehozott, ahol térképen jelölik be, hogy hol írt ki valaki online késeléses fenyegetést és be lehet jelenteni, ha valaki tudomást szerez arról, hogy az tényleg meg is fog történni... Nem tudom, hogy ez ténylegesen mennyire jó, mennyire szükséges, sokakban az óvatosságra intés helyett inkább pánikot kelthet, de nyilván komolyan kell venni, hogy simán lehetséges a jövőben is újabb támadás, főleg amíg el nem ül az utóhatás. 

3. Sok köztéri WC van, imádom, hogy minden metrómegállónál van, de azon kívül is a legtöbb helyen, meg néha még meleg ülőke is van :) 

4. Ingyen víz az éttermekben, sőt voltam olyan bárban is, kávézóban is, ahol volt kirakva víz! Ezt is imádom, egyrészt egészségesebb verzió is, mert sokszor ha már fizetek italért, akkor nem fogok vizet venni (mármint otthon), illetve egyszerűen tök jó, hogy nem kell a vízért pluszban fizetned itt, hanem annyit iszol, amennyi jólesik.

5. Rengeteg convenience store (7-eleven, GS25, CU), jó a kínálatuk és annyira jó már, hogy általában van bennük mikró, illetve van amikor forró víz is, hogy ott meg tudod melegíteni a becsomagolt, előre elkészített ételt, amit vettél, vagy éppen megcsinálni ott az instant ramyeont. Eléggé változnak a kínálatok, de szoktak nagyon jó kis deal-ek is lenni, mint 2+1 vagy 1+1-es vételek, vagy saját édességek (7-eleven), ami tök jó áron van, vagy friss fried húsok. 

6. Jó a tömegközlekedés, rengeteg metró és busz, és elektronikus táblán, illetve a térkép alkalmazásban jelezve, hogy mikor jön a következő. Bár azért vannak olyan buszok, amik kicsit kiszámíthatatlanok, de alapvetően nagyon jók. Buszpárti vagyok 100%. (Mondjuk pont tegnap késtem a munkából, mert a Gwanghwamun környékén volt valami nagy tüntetés (azt hiszem, hogy a japán radioaktív víz tengerbe engedése ellen), és a busz 15 perc alatt kb. 50 métert tudott mozdulni. 

7. Távolsági buszok olyan kényelmesek *-* és sokkal olcsóbbak, mint a KTX (vonat). (Bár a Mugunghwa-nal nem, de az nem megy túl gyakran szerintem, meg nem is tudom, hogy milyen helyekre megy).

8. Rengeteg outdoor gym, lépten-nyomon lehet találni, teljesen véletlenül belefutni akárhol. A szomorúságom, hogy húzódzkodó állvány viszonylag kevés helyen szokott lenni, de akkor is, azért ez tök jó dolog. 

9. Egyetemi campusok, annyira menő, hogy az egyetemi kampuszok ilyen nagyon, a legtöbbnek van sok zöld része, van pár sulis étterem (amik olcsóbbak), kisbolt a kampuszon, illetve maga a kollégium is a kampuszon, meg úgy összességében, amelyik egyetemeket láttam, mind nagyon szépek! 

10. Egyetemi klubok, szerintem ez annyira menő, hogy külön kis klubok alakulnak az egyetemeken, hogy összefogják az azonos érdeklődésű embereket. Vannak persze a közkedveltebbek, amikbe azért nagyon nehéz bejutni, de alapvetően tetszik nagyon az ötlet. 

11. Rengeteg minden van, amit lehet csinálni, szórakozni (rengeteg különleges kávézó [soha nem lehet a végére érni, itt külön kiemelném az állatkávézókat, amik a szívem csücskei, főleg a meerkat kávézók *-*], noraebang [koreai karaoke], arcade, jjimjilbang etc.) 

12. Egyes helyeken street food, ahol tök jó dolgokat lehet kipróbálni, amit étteremben nem kap meg az ember (azért a legnagyobb Myeongdong, annyi minden van, hogy nagyon sokáig tartana mindent kipróbálni, és úgy látom, hogy igyekeznek a régi kedvencek mellett új dolgokat is behozni évről-évre)

13. Nincs borravaló! Én személy szerint utálom a borravaló kultúrát, mert annyira nem arról szól, hogy milyen a vendéglátó, hanem egyszerűen lényegében "kell" adni, de akkor meg már miért nem lehet belekalkulálni a fizetésbe? Örülök, hogy azért nálunk sok helyen már van a szervízdíj. De itt a legjobb, hogy alapvetően nincs ennek kultúrája, bár azért főleg az amerikaiak, de más ország is, ahol ez szokás, szokott néha adni...  Ami persze nem baj, ha csak azért akarnak, mert nagyon meg vannak elégedve a felszolgálóval, de remélem, hogy azért ez nem fogja azt jelenteni, hogy ez lesz a tendencia és itt is bejönne a borravaló szokás. 


És akkor jöjjenek a negatívak: 

1. Kemény ágy, az első egy hétben kicsit szenvedtem, de aztán egészen megszoktam. Viszont nem mondom, az egyik dolog, amit várok otthon az a normális ágy, ami azért jóval puhább, főleg ehhez képest. Ami pozitív tud lenni a kemény ágyban viszont, hogy a pohár megáll rajta és nem igazán kell attól félned, hogy eldől, ha mozog az ágy :D 

2. Kis élettér, iszonyú magas négyzetméterár - Én a goshiwonért, amiben lakok 600.000 wont fizetek (árfolyamtól függően, de kb. 150-190 ezer ft), de van saját fürdőm és szobám és a víz és a mosás (plusz nincs utilities) ingyen van, ami ha azt nézzük, hogy Korea, talán nem olyan nagyon vészes, de ha már azt nézzük, hogy a szoba a fürdővel együtt 12-13nm2, akkor azért jobban sokallhatja az ember. Meg azért habár ez a goshiwon elvileg sound-proof, ha jobb is kicsit mint a többi, azért sound-proof-nak nem mondanám. :D Egyébként szerencsés vagyok, hogy nem zavar a kis élettér, de azért hosszabb távon nem tudom, hogy hogyan bírnám, főleg mert otthon sokkal több cuccom van és nem tudnám hová tenni. :D 

3. Sós dolgok édesek :((( Ez az egyik legnagyobb szívfájdalmam, hogy a kenyér édes, csak különleges pékségekben lehet találni cukor nélküli kenyeret, a másik pedig, hogy kb. nincsen teljesen (csak) sós nasi!!! :( Mindenben van cukor! Sósnak néz ki és biztos vagy benne, hogy az biztonságos és nem lesz édes? El kell, hogy keserítselek, 99%, hogy abban is van cukor és édes lesz (legalábbis nekem, volt olyan magyar, aki nem érezte édesnek, de én rögtön éreztem). :( Ne értsetek félre, imádom az édeset, egy napig is alig tudok meglenni valamilyen édesség nélkül (unfortunately, I am definitely a sugar addict -.-), de ami alapvetően sós, abba nem akarok cukrot!!! Sósat akarok enni, majd édeset és nem folyamatosan édeset, vagy sósat, ami édes is egyben... Emellett persze a kaják nagy részében is van valamennyi cukor, de talán abban azért nem annyira nagyon sok? Legalábbis nem érződik úgy, nem zavaró. Azért sokszor elgondolkodtam, hogy a koreaiak hogyan nem cukorbetegek, tényleg.... 

4. Társadalmi problémák, azért ebből van bőven, például, túlzott konzervatív mentalitás; feljebbvalók, idősek túlzott tisztelete akkor is, amikor olyat tesznek, ami nem helyes, a koreaiak nem nagyon állnak ki magukért; divat(márka)majmolás, sorry for the word, de hogy itt mennyire számít a márka, az emberek simán kifizetnek többször annyit valamiért csak azért, mert az egy márkától van, tudom, hogy mondjuk Amerika egy része is ilyen, meg vannak ilyen helyek és emberek, de itt úgy érzem, hogy sokkal jobban benne van a kultúrában és én ezt annyira nem szeretem, mert úgy érzem, hogy az emberek nem is azért veszik meg feltétlen, mert tetszik nekik, hanem csak mert márkás; nemi egyenlőtlenség és nemi elvárások; felszínesség olyan szempontból, hogy sokszor azt érzem, hogy sokkal jobban számít a külső itt, mint a belső, vagy az, hogy felmutathasd, hogy van egy barátod/barátnőd/férjed/feleséged, mint az, hogy valaki olyat találj, akivel tényleg egy húron pendültök? 

5. Drága gyümölcs, tényleg nagyon drága.... :( Van pár gyümölcs, ami olcsóbb (pl. banán), de alapvetően elég durva áraik vannak... Bár, hallottam, hogy otthon is mennek fel az árak... 

6. Bulihelyek nagyon hangosak (sajnos az első bulim óta Koreában, ami még márciusban volt, folyamatosan zúg a fülem :( remélem, hogy valaha azért elmúlik, de beletörődtem, hogy lehet, hogy sohasem...., azóta viszont csak füldugóval vagyok hajlandó bulizni menni :D), emellett nagyon tömöttek és sok helyen engedélyezett a beltéri dohányzás o.O És amúgy a bulihelyek többsége kicsit más, mint otthon, több az ülőhely, picit jobban bár jellegű, ahol táncolni is lehet, de persze ez hely függő is. 

7. Időjárás - nyáron meg lehet halni, most olyan 2 hétig a legalacsonyabb!!!! hőmérséklet 26 fok volt hajnalban..... o.O Ráadásul a páratartalom miatt ez még többnek is érződik sokszor. A tél pedig szerintem hűvösebb, mint otthon, talán a szél miatt, de mindenem jégcsap volt, pedig csak február közepén érkeztem! Mi lesz majd velem itt decemberben és januárban? o.O

8. Rossz levegőminőség, ez egy elég komoly probléma sajnos Koreában, vannak olyan hónapok, amikor a legtöbb napon a levegőminőség kifejezetten káros, én otthon nem nagyon nézegettem ilyen adatokat, mert nálunk nem ekkora a probléma, de itt azért igyekeztem picit jobban odafigyelni, és kicsit ahhoz szokni, hogy az ember mondjuk szennyezett napokon vegyen fel maszkot ha kint van, vagy ne menjen ki sportolni, vagy csak egy hosszú sétára. 

9. Sok szemét az utcákon, a szemétszállítás szerintem nincs jól megoldva, konkrétan ha sétálsz az utcán bárhol szemeteszsákok vannak kirakva az oszlopok mellé, amik várnak elvitelre. Itt nincsenek kinti szemetesek, hanem a különböző szeméttípusokat különböző zacskókba kell gyűjteni, majd kirakni az utcára (a zacskókat a kerületi üzletekben tudod megvenni, minden kerületnek kicsit másak, ha jól tudom). De egyrészt ha szél vagy eső van, a szemét egy része az úton végzi össze-vissza, másrészt az ételes szemét tud bűzleni. 

10. Pazarlás. Nem tudom, hogy tényleg így van-e, de nekem nagyon úgy tűnik, hogy a koreaiak nagyon pazarlósak... Persze, biztos Magyarországon is rengeteg ember hagy meg ételt, dob ki ruhát hamar, de szerintem nem ennyire. Főleg étteremben figyeltem meg, hogy néhányan mennyire sok mindent meghagynak, főleg a banchan-okat, de azért többen nem csak azt! Kicsit azt is látom tendenciának, hogy ha egy csapat megy enni, akkor minél többfélét rendelnek, mindenbe belekóstolnak, de sokmindent meghagynak... Mindig olyan szomorú látni a meghagyott ételt :((( Emiatt mindig fájt a szívem a gimiben is, amikor a finom kajákat visszavitték, de ott legalább foghatták arra, hogy gyerekek, akiknek a szülei fizetik a menzát, de itt felnőtt, felelősségteljes és fizető emberekről beszélünk :/ (Főleg az étteremben, ahol dolgozom, ott a legrosszabb látni a maradékot, mert még soha nem kóstoltam ott semmit és milyen szívesen ettem volna én a vendégek helyett akár csak a banchanokat is.)

A pazarlás másik oldala a sok egyszerhasználatos hulladék, nem mondom, nagyon convenient, de közben pedig hihetetlen mennyiségű műanyag hulladék kerül a szemétbe minden egyes nap... :/ Bár próbálkoznak legalább szívószál alternatívával, nem adni mindegyikhez, hanem, aki akar az elvesz egyet stb., meg van aki saját tumbler-t használt, de sajnos így is sok. 

11. Drága tömegközlekedés. Több más országhoz képest elvileg nem vészes, de Magyarországhoz képest, ahol tudsz havi bérletet venni, rengeteg pénzt költ az ember egy hónapban tömegközlekedésre! És sajnos most augusztustól emelik! :( (aug. 12-től ㅠㅠ) Eddig az alapár (amihez hozzáadódik plusz összeg, ha az ember egy bizonyos km-t megy) a metrónál 1250 won volt, a sima buszon pedig 1200 won, az új ár pedig metrónál 1400 won, sima busznál pedig 1500 won lesz :( Ami még szomorúbb, hogy a busz ára magasabb lesz, mint a metróé, ami kicsit meglepő és sajnálatos számomra, mint busszerető.  

12. Eldugult WC-k és kukába dobott WC-papír - Sajnos a WC-k itt viszonylag elég sokszor dugulnak el, illetve sok helyen még mindig a WC helyett a külön elhelyezett szemetesbe kell dobni a használt WC-papírt, ami annyira nem komfortos, szokatlan az embernek és ha sokáig nem ürítik ki a kukát (bár erre azért szerintem a legtöbb helyen igyekeznek figyelni, amennyire lehet), akkor tud szaga lenni. 


És a végén pedig pár érdekességet, megfigyelést is megosztanék:

1. Nem láttam még soha ennyi kutyát babakocsiban :D Otthon azért 95%-ban, ha babakocsit lát az ember, akkor abban egy baba van, na itt, pont fordítva, 95%-ban kutya van benne. :D 

2. Néhány koreai nem évszaknak megfelelő öltözködése o.O Télen több embert is láttam papucsban! Nyáron (azért mondjuk talán nem a legdurvább melegben, de azért meleg volt)  meg többször láttam embereket pulcsiban, bár közben rájöttem, hogy valószínűleg azért lehet, mert lehet szinte egész nap bent ülnek valahol, ahol van légkondi. Mondjuk a pulcsit én akkor is nagyon soknak érzem. :D 

3. Outdoor gym - nagymamák és nagypapák gyülekező helye :D Otthon ha az ember ilyen outdoor gym-hez megy, akkor általában fiatalokat, leginkább fiúkat lát az ember, na itt nem! Itt szinte mindegyiknél 70/80+-os néniket, bácsikat látni a leggyakrabban, meg azért középkorúakat is, de fiatalokat szinte soha, de legalábbis nagyon ritkán. Gondolom, hogy a fiatalok inkább mennek kondiba. Amúgy ezt tök jónak tartom, mármint azt is, hogy ennyi outdoor gym van, hogy az ember ingyen is tud tenni az egészségéért, illetve, hogy az idősebbek is ennyire fittek! Persze sajnos kell is, mert a koruk ellenére itt 80 fölött is dolgoznak (gondolom amiatt, hogy mennyire kevés a fiatal egyszerűen kénytelenek), jóval többen, mint otthon. Mondjuk azért otthon is a piacon több az idős talán, de itt egyértelműen jóval több. 

4. Rengeteg kóbor macska - engem ez meglepett, persze mindenhol vannak kóbor macskák, de úgy érzem, hogy itt jóval több, mint otthon. Mondjuk Görögországról hallottam, hogy nagyon sok a macska, de Koreáról ezt nem tudtam. Mondjuk pont olvastam pár hete, hogy valami pont a kóbor macskákkal terjed itt. 

5. A legtöbb autón kis (kék) védő szivacs-szerű - lehet, hogy ez máshol is jellemző, de soha nem vettem eddig észre más országban, a legtöbb kocsin vannak ezek a mini szivacsok az ajtók szélén, gondolom, hogy azért, hogy ha parkolásnál kinyitják, de egy másik kocsi közel van, akkor az ajtó véletlenül se okozzon kárt a másikban? De ez csak tipp. 

6. Sok kék tetős házat láttam, főleg Gangneung-ben - erről olvasva azt találtam, hogy a kék tető egyfajta státusszimbólum volt, de nem tudom, hogy tényleg ez az oka-e. 

7. Papucskultúra :D sokan buliba is papucsba mennek, ahogy említettem akár az évszakra tekintet nélkül is, és a legtöbben zoknival hordják, ami nekem olyan furcsa volt, soha nem hordtam úgy. De 2 hete vettem egy papucsot (3000 vagy 5000 wonért?) és felsértette a lábujjamat, ezért vettem hozzá zoknit és amúgy tök kényelmes és tök jó! :D Így is sokkal hűvösebb, mint cipőben lenni, de közben ha az ember egy légkondis helyre megy, akkor is tök jó, szóval egészen megszerettem. :D Az egy bajom, hogy nagyon sok zoknim elkezd elfordulni benne vagy lejön a lábamról, ah rövid. 

8. Pár buliban szokás a WC-papír/koreai típusú vékony zsebkendő dobálás, amit nem egészen értek, hogy miért alakult ki :D 



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Az utazás és érkezés napja, a szállás - 2023.02.15-16.

Előszó + Hogyan is jutottam ki Dél-Koreába?